Pastor Pål runder 60

Svend Ole Kvilesjø | oktober 1st, 2021 - 09:44

Kjære Pål. Gratulerer med dagen, 1. oktober!

Du er en tjener av Guds nåde! Du brukte det selv som tittel på en av talene dine i april i år. Ut til oss. Direktesendt fra kjelleren hjemme på Sørumsand. Det er ikke der en sosial pastor som elsker mennesker er ment å holde sine gudstjenester. Men, det ble sånn, lenge.

Takk for tålmodigheten. Vi vet at du gleder deg stort til vi flytter inn i våre nye menighetslokaler i slutten av november. Der du får bedre akustikk, vi kommer til å se deg godt i bedre lys. Og vi får nye og bedre stoler, der vi kan gi deg den responsen og tilbakemeldingene som du fortjener – og ønsker – underveis i de engasjerende prekenene dine. Det blir bra!

60 år!

Pust ut – og inn igjen.
For i Guds rike finnes det ingen pensjonsalder.

Du kom til MOS, til Misjonskirken Oslo Syd, i Ravnåsveien på Holmlia, i det Herrens år 2004. 1. januar ble du ansatt som pastor og siden har dette vært ditt andre hjem.

Du er også en pendler av Guds nåde.

Hvor mange kilometer elbilen din har fått kjørt seg på vei til Holmlia fra Sørumsand og tilbake igjen, på vei gjennom 50, 60, 70- og 80-soner og bomringer, til gudstjenester, bønnemøter, gruppesamtaler, undervisningskvelder, språkkafé-samlinger, henting av mat hos Matsentralen – og pakking og levering av den samme maten til mennesker som akkurat nå har det litt ekstra krevende, – og for ikke å glemme kirkekaffen… Ja, hvor mange kilometer det har blitt, vet bare Gud og regnskapsføreren.

Fra nå av blir det litt mindre kjøring til Holmlia, siden du også skal jobbe for – og sette søkelyset på forfulgte kristne og deres stadig mer utfordrende situasjon på denne jorda vi deler.

Åpne Dører er velsignet som får deg med som forkynner. Og vi i MOS er takknemlig for at du fortsatt vil bruke mye tid sammen med oss.Du får et gavekort fra oss i menigheten. Det kan du kanskje bruke på klær som passer din aktive fritid, ved fjord, i skog eller på fjell, høst, vinter, vår eller sommer, i et kamuflasjehi- eller telt, mens du tålmodig venter på bjørn eller ulv, bronseibis eller havørn, en albinoelg – eller sykler fra en flokk med moskuser på Dovrefjell.

For ikke bare er du vår favorittpastor, du er også en av landets beste naturfotografer.

Dette er bare ord. Og flere får du nok når vi åpner Misjonskirken vår igjen og kan samles uten restriksjoner.

På denne dagen din, og dagene som kommer, husk på at du – og vi – er tjenere av Guds nåde.

Gud velsigne deg og den fine familien din, kjære pastor Pål!

En hjertelig hilsen fra alle oss i menigheten.

Both comments and pings are currently closed.